Nieuws
Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd
Sinds het uitbreken van de coronapandemie worden patiënten van de huisartsenpost (HAP) veel vaker telefonisch geholpen. Vooral bij gezondheidsproblemen die worden geassocieerd met COVID-19 is de toename groot: tijdens de piek in week 11-13 (9 t/m 29 maart) ging het om een verdubbeling van het aantal telefonische consulten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Na week 13 nam ook het aandeel visites toe. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.
Aandeel consulten op de HAP neemt af, aandeel visites neemt toe
In zijn totaliteit nam het aantal consulten op de HAP af tijdens de coronapandemie, terwijl dit voor de met COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen juist toenam. Ook werden er vanaf week 13 steeds vaker visites afgelegd aan patiënten met gezondheidsproblemen geassocieerd met COVID-19. De toename van telefonische consulten en visites kan het gevolg zijn van het mijden van direct contact op de HAP sinds de start van de coronapandemie.
Over het onderzoeksproject
Het Nivel doet onderzoek naar het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd, aan de hand van zorggegevens uit de Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. We brengen hier een reeks factsheets over uit:
- In de factsheet Totale zorggebruik van patiënten in coronatijd (verschenen 18-06-2020) hebben we inzichtelijk gemaakt in welke mate huisartsenposten patiënten zien met COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen en hoe dit afwijkt ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
- In de factsheet die we nu uitbrengen, Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd, staan de typen contacten met de HAP centraal en dan met name de veranderingen hierin ten gevolge van corona.
- Er volgt nog een derde factsheet, deze zal gaan over de urgentie van hulpvragen bij de huisartsenpost in coronatijd.