Transparantiemonitor 2020-2021: publiekswebsites in de ziekenhuiszorg voorzien in informatiebehoefte onder patiënten
Nieuws
27-09-2021

Transparantiemonitor 2020-2021: publiekswebsites in de ziekenhuiszorg voorzien in informatiebehoefte onder patiënten

Publiekswebsites als Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland kunnen bijdragen aan transparantie in de zorg en ondersteunen patiënten bij het vinden van de best passende zorg. Voor de ziekenhuiszorg ontwikkelen beide initiatieven zich steeds verder, al is er ook ruimte voor verdere groei. Dit blijkt uit onderzoek binnen de Transparantiemonitor van het Nivel.

Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland zijn twee belangrijke publiekswebsites met informatie over respectievelijk aandoeningen en behandelingen, en keuze-informatie voor het kiezen van een zorgaanbieder. De websites maken daarmee medische informatie toegankelijk voor patiënten.

Steeds meer informatie over ziekenhuiszorg op Thuisarts.nl

Voor de huisartsenzorg was al veel patiënteninformatie over aandoeningen en behandelingen beschikbaar via Thuisarts.nl. We zien nu dat ook steeds meer informatie van de medisch-specialistische zorg toegankelijk wordt via deze website. Dit heeft ermee te maken dat het sinds 2018 ook voor de medisch-specialistische zorg standaard beleid is geworden informatie voor patiënten te ontwikkelen en ontsluiten via Thuisarts.nl. De dekking hierbij is nog niet volledig, maar de verwachting is dat patiënten ook voor informatie over ziekenhuiszorg relatief snel hun weg zullen vinden naar Thuisarts.nl. De ontwikkelingen van Thuisarts.nl zagen we eveneens terug in het eerder gepubliceerde rapport Het burgerperspectief op informatie over gezondheid. Een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers, waar, waaruit bleek dat het gebruik van Thuisarts.nl als informatiebron iets is toegenomen in de afgelopen drie jaar.

Kwaliteitsbeoordeling ziekenhuiszorg nog niet op één centrale plek openbaar

Op ZorgkaartNederland zijn veel patiëntwaarderingen over zorginstellingen te vinden. In de ziekenhuiszorg komt het gestructureerd verzamelen van geverifieerde en openbare waarderingen, in tegenstelling tot andere sectoren, echter nog niet goed van de grond. Dit komt onder andere doordat ziekenhuizen de patiënttevredenheid meten met elk hun eigen systemen, die beter aansluiten bij hun eigen doelstellingen en vaak voor intern gebruik zijn. Deze kwaliteitsbeoordelingen van patiënten worden vaak niet openbaar gemaakt via ZorgkaartNederland en zijn niet goed vindbaar.

Linda Springvloet

Sites met informatie over aandoeningen en behandelingen zijn populairder dan de websites over de kwaliteit van zorgverleners. Dit sluit aan bij de eerdere bevindingen van de Transparantiemonitor 2020/2021, waarin we zien dat er onder artsen meer draagvlak is voor informatie over aandoeningen en behandelingen dan voor informatie over kwaliteit van zorgaanbieders en dat burgers vaker zoeken naar informatie over aandoeningen en behandelingen dan informatie over zorgaanbieders.Linda Springvloetpostdoc onderzoeker Zorg vanuit patiëntenperspectief

Het onderzoek

De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op literatuurstudie en interviews met experts en stakeholders op het gebied van Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland. Daarnaast zijn relevante resultaten verwerkt uit een vragenlijstmeting onder burgers en een vragenlijstmeting onder artsen.

Transparantiemonitor 2020/2021

Het onderzoek naar de transparantie in de zorg maakt deel uit van een reeks onderzoeken binnen de Transparantiemonitor 2018-2022 van het Nivel. Dit meerjarige project richt zich op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert. Dit deelrapport is onderdeel van het derde jaar van de Transparantiemonitor (2020-2021). Rechts op deze pagina ziet u welke andere onderzoeken zijn verschenen binnen de Transparantiemonitor 2020-2021.