Een paar keer per jaar houdt het Nivel peilingen met zijn 'Barometers' en jaarlijks of tweejaarlijks publiceren we hierover. Daarnaast presenteren we sinds 2016 diverse kerncijfers over hoe tevreden burgers zijn met zorgverlening.
Resultaat: cijfers Burgers over zorg
Peilingen over Vertrouwen in de zorg, Wisselen zorgverzekeraar, Solidariteit in de zorg en Tevredenheid over zorgverlening
De peilingen binnen onze drie Nivel Barometers - 'Vertrouwen', 'Solidariteit' en 'Wisselen van zorgverzekeraar' - houden we drie à vier keer per jaar. Jaarlijks presenteren we de resultaten van de peilingen direct online en/of als downloadable pdf's.
Resultaat: peilingen binnen de Nivel Barometer Vertrouwen in de gezondheidzorg
Al vanaf 1997 bestaat de Nivel Barometer Vertrouwen in de gezondheidszorg, waarmee we eerst jaarlijks en momenteel om het jaar metingen verrichten. De barometer geeft weer hoeveel vertrouwen respondenten hebben in een beroepsgroep of instelling: ‘heel veel’, ‘veel’, ‘weinig’ of ‘heel weinig’. Ook kunnen ze ‘geen mening’ kiezen.
Resultaat: peilingen binnen de Nivel Barometer Solidariteit in de zorg
Sinds 2013 wordt om het jaar gemeten hoe het gesteld is met de solidariteit in de zorg. De Nivel Barometer Solidariteit in de zorg geeft weer hoe solidair burgers in Nederland onderling zijn wat betreft hun zorggebruik. Dit doen we door de betalingsbereidheid voor de zorg te meten onder de algemene bevolking in Nederland.
Resultaat: peilingen binnen de Nivel Barometer Wisselen van zorgverzekeraar
Ieder jaar zijn verzekerden in de gelegenheid om te wisselen van zorgverzekeraar. Sinds 2005 meten we jaarlijks met de Nivel Barometer Wisselen van zorgverzekeraar in het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg hoeveel mensen van die gelegenheid gebruik hebben gemaakt.
Resultaat: Nivel-peilingen 'Tevredenheid burgers over zorgverlening'
Het ministerie van VWS ontvangt de Nivel-kerncijfers 'Tevredenheid burgers over zorgverlening' samen met veel andere kerncijfers - afkomstig van andere partijen - ten aanzien van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning en gebruikt ze ter ondersteuning van zijn beleid. De kerncijfers zijn ook opgenomen op de overheidswebsite Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ).
Onze peilingen over 'tevredenheid' bevatten vier onderwerpen
We peilen bij burgers - allen deelnemer aan het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg - hoe tevreden zij zijn over zorgverlening door hen de eerste drie vragen van hieronder voor te leggen. De vierde vraag heeft betrekking op tevredenheid over het vervullen van sociale rollen en activiteiten.
'Hoe tevreden bent u over ...'
- de bejegening van u door de huisarts?
- het traject van gezamenlijke besluitvorming over een behandeling?
- de toegankelijkheid van de zorg, in termen van kosten en wachttijden?
- uw vermogen tot het vervullen van sociale rollen en activiteiten?
Partners: Consortium Staat van VenZ
De jaarlijkse kerncijfers 'Tevredenheid burgers over zorgverlening' worden ook opgenomen op de overheidswebsite Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ). De kennisinstituten die voor de Staat VenZ kerncijfers leveren op het terrein van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning, vormen samen een consortium. Binnen dit consortium werken zij samen om tot overeenstemming te komen over eenduidige definities en bronnen met betrekking tot die kerncijfers. Het consortium wordt gesubsidieerd door het ministerie van VWS en bestaat uit:
- Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
- Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel)
- Nederlands Jeugdinstituut (NJi)
- Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
- Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
- Trimbos-instituut
- Zorginstituut Nederland
Wilt u ook onderzoek doen onder burgers in Nederland?
Dat kan. Er zijn verschillende mogelijkheden om onderzoek uit te laten voeren binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. Bekijk de mogelijkheden en voorwaarden bij Ons panel inzetten voor onderzoek.