Programmaleider Rampen en Milieudreigingen; bijzonder hoogleraar 'Crises, veiligheid en gezondheid', Rijksuniversiteit Groningen
Publicatie
Publicatie datum
Naar een procesgestuurd ziekenhuis: beoogde effecten van een logistiek verbeterprogramma.
Vos, L., Dückers, M., Bruijn, M. de, Wagner, C., Groenewegen, P., Merode, F. van. Naar een procesgestuurd ziekenhuis: beoogde effecten van een logistiek verbeterprogramma. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2008, 86(4), p. 207-215.
Download de PDF
In de van oudsher functioneel georiënteerde ziekenhuissector wint de procesgestuurde organisatie van zorg aan populariteit. Bij een procesgestuurde organisatie van zorg vormt een optimaal procesverloop voor de patiënt door de verschillende fasen in het zorgproces het uitgangspunt. Om de transitie naar een procesgestuurde organisatie te bespoedigen is logistiek tot één van de prioriteiten van het landelijke verbeterprogramma Sneller Beter benoemd. Het logistieke deelprogramma bestaat uit de verbeterprojecten Werken Zonder Wachtlijst, OK oké, en Procesherinrichting. Doel is om aanzienlijke verbeteringen te realiseren in capaciteitsbenutting en service aan de patiënt. Daarnaast moet het programma de ontwikkeling van een procesgestuurde organisatie bevorderen. In dit artikel wordt op basis van inzichten uit de literatuur een inschatting gemaakt van de haalbaarheid van het logistieke programma voor de ontwikkeling tot procesgestuurde organisatie van zorg. Hierbij worden ook de succes- en faalfactoren in kaart gebracht. Uit de literatuur blijkt dat er wisselend wordt gedacht over de vraag of de diverse projecten gelijktijdig, zoals in Sneller Beter, of achtereenvolgens moeten worden uitgevoerd. Wel is het duidelijk dat het gelijktijdig uitvoeren van projecten vanuit verschillende optiek tot belangentegenstellingen kan leiden, die op hun beurt weer een bedreiging vormen voor algemene condities voor succesvolle implementatie van projecten. (aut. ref.)
Traditionally Dutch hospitals are organized in a functional way. Nowadays, hospitals are in the middle of a transition towards a process-oriented organization. In a process-oriented hospital, services are organized around the needs of specific patient groups. In order to accelerate the transition, patient logistics is made one of the priorities of the national quality improvement programme Better Faster. The logistic sub-programme consists of three improvement projects: Working Without Waiting list, Operating Theatre and Business Process Redesign. Aim of the programme is to realize considerable performance improvements in terms of capacity use and service delivery to patients. The programme also supports the development towards a process-oriented organization. This article describes the programme’s feasibility and the accompanying factors for success- and failure of the development towards the process-oriented organisation by comparing the program theory to insights from (inter)national literature. Different theorists agree on the nature of necessary steps, but there is no consensus on their sequence. It is uncertain whether proposed improvement actions, aimed at optimal capacity use, optimal service delivery and development towards a process-oriented organisation, have to be implemented simultaneous or step by step. However, it is more than likely, regardless of the eventual sequence, implementation of the projects will lead to conflicting interests, that threaten the general conditions for their successful implementation. (aut. ref.)