Hoofd onderzoeksafdeling Organisatie en Sturing in de Zorg; programmaleider Zorgstelsel en Sturing; bijzonder hoogleraar Zorgstelsel en Sturing CAPHRI, Universiteit Maastricht
Publicatie
Publicatie datum
Zorggebruikers beoordelen niet vaak hun zorgaanbieder of arts.
Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Zorggebruikers beoordelen niet vaak hun zorgaanbieder of arts. Utrecht: Nivel, 2023. 9 p.
Download de PDF
Serie: De Transparantiemonitor 2023
In deze factsheet bespreken we de mate waarin zorggebruikers een waardering over zorgaanbieders geven. Een ruime meerderheid gaf in 2023 geen beoordeling over een huisartsenpraktijk of ziekenhuis (89%) of een arts (91%). De meeste zorggebruikers die een beoordeling gaf over een huisartsenpraktijk of ziekenhuis, deed dat op uitnodiging van de instelling zelf (61%). Slechts een klein deel deed het op eigen initiatief (28%). Zorggebruikers gaven een beoordeling over een arts vaker op eigen initiatief (46%). Een meerderheid van de zorggebruikers die een beoordeling gaf, had een (zeer) positieve ervaring met de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis (80%) of een arts (74%). Het beoordelen van een zorgaanbieder of arts gebeurt weinig en draagt daardoor nauwelijks bij aan de beschikbare keuze-informatie voor patiënten. Dit blijkt uit onderzoek onder 824 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.
In deze factsheet bespreken we de mate waarin zorggebruikers een waardering over zorgaanbieders geven. Een ruime meerderheid gaf in 2023 geen beoordeling over een huisartsenpraktijk of ziekenhuis (89%) of een arts (91%). De meeste zorggebruikers die een beoordeling gaf over een huisartsenpraktijk of ziekenhuis, deed dat op uitnodiging van de instelling zelf (61%). Slechts een klein deel deed het op eigen initiatief (28%). Zorggebruikers gaven een beoordeling over een arts vaker op eigen initiatief (46%). Een meerderheid van de zorggebruikers die een beoordeling gaf, had een (zeer) positieve ervaring met de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis (80%) of een arts (74%). Het beoordelen van een zorgaanbieder of arts gebeurt weinig en draagt daardoor nauwelijks bij aan de beschikbare keuze-informatie voor patiënten. Dit blijkt uit onderzoek onder 824 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.
Gegevensverzameling