
Onderzoek
Ik houd me bezig met onderzoeksprojecten waarbij de patiënt een prominente plek heeft. Een mooi voorbeeld daarvan is de Transparantiemonitor, waarbij ik kijk hoe de patiënt zijn/haar weg vindt naar de best passende zorg. Andere onderzoeksprojecten gaan over de ervaringen van patiënten met de zorg of de resultaten van die zorg. Ook de kwaliteit en organisatie van acute of spoedzorg is belangrijk binnen mijn onderzoek.
Vraagstukken kantelen en binnen context plaatsen
Ik vind het belangrijk om een vraagstuk vanuit verschillende kanten te bekijken en de uitkomsten betekenis te geven door deze te plaatsen binnen de context waarin het onderzoek zich afspeelt. De resultaten moeten goed aansluiten bij de gebruikers en praktisch toepasbaar zijn. Ook vind ik het erg leuk om samen te werken met jonge onderzoekers op weg naar een promotie.
Vraagstukken kantelen en binnen context plaatsen
Ik vind het belangrijk om een vraagstuk vanuit verschillende kanten te bekijken en de uitkomsten betekenis te geven door deze te plaatsen binnen de context waarin het onderzoek zich afspeelt. De resultaten moeten goed aansluiten bij de gebruikers en praktisch toepasbaar zijn. Ook vind ik het erg leuk om samen te werken met jonge onderzoekers op weg naar een promotie.
Projecten
Publicaties
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Patiënten en artsen ervaren niet dezelfde mate van samen beslissen. De transparantiemonitor 2019-2020. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Regionale verschillen in het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-34, 1 januari – 23 augustus 2020. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Toename van patiënten met niet-urgente hulpvragen aan de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-30, 1 januari – 26 juli 2020. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Bos, N., Ramerman, L., Flinterman, L., Verheij, R. Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-25, 1 januari - 21 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Minder zorggebruik op de huisartsenpost sinds de coronapandemie. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-23, 1 januari - 7 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020: keuzehulpen. Hoe dragen keuzehulpen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Rolink, M., Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Rademakers, J. De Transparantiemonitor 2019/2020: de betekenis van transparantie voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020: het artsenperspectief op transparantie in de zorg. Een vragenlijstonderzoek onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Jorna, Y., Tuyl, L. van, Rolink, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten: verslag van een Burgerplatform ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Jong, M. de, Triemstra, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Lessons learned from participatory research to enhance client participation in long-term care research: a multiple case study. Research Involvement and Engagement: 2020, 6(27), 17 p.
- 2020|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Rademakers, J., Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Boer, D. de, Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2019/2020. Transparantie: ieder zijn eigen invulling? Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Rolink, M., Zuurmond, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2019). Een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en
spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. - 2020|Sizmur, S., Graham, C., Bos, N. Psychometric evaluation of patient-reported experience measures: is it valid? International Journal for Quality in Health Care: 2020(mzaa006), 2 p.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Triemstra, M., Jong, M. de, Luijkx, K., Dulmen, S. van. Qualitative instruments involving clients as co-researchers to assess and improve the quality of care relationships in long-term care: an evaluation of instruments to enhance client participation in quality research. BMJ Open: 2020, 10(2), 14 p.
- 2019|Boer, D. de, Wiegers, T., Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018 - ZorgkaartNederland. Hoe draagt ZorgkaartNederland bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten?. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - The Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA). Hoe dragen kwaliteitsregistraties bij aan transparantie en de best passende zorg?. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - Medisch-specialistische richtlijnen. Hoe dragen richtlijnen bij aan transparantie en de best passende zorg?. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - Thuisarts.nl. Hoe draagt Thuisarts.nl bij aan transparantie en de best passende zorg?. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. Gebruik van gezondheidsinformatie door zorggebruikers. www.nivel.nl: NIVEL, 2019.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - Beslist Samen! Een implementatieproject over samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - De 3 goede vragen. Hoe dragen de 3 goede vragen bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - Het artsenperspectief op transparantie in de zorg. Een verkenning middels twee focusgroepen met huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018 - Gebruik van informatie over gezondheid: Een vragenlijstonderzoek onder burgers. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Boer, D. de, Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018 - Op weg naar nieuwe invullingen van transparantie. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Jansen, T., Coppen, R., Urbanus, T., Bos, N., Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de ambulancezorg: haalbaarheidsstudie hergebruik en gegevenskoppeling routine zorgdata. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Rolink, M., Bos, N., Boer, D. de. Urgentie in de ambulancezorg en de acute eerstelijns zorgketen: Een verantwoording voor de urgentie-indeling. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K., Dulmen, S. van. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a participatory study. BMC Health Services Research: 2019, 19(389)
- 2018|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K.G., Dulmen, S. van. Protocol for a participatory study for developing qualitative instruments measuring the quality of long-term care relationships. BMJ Open: 2018, 8(11), e022895
- 2018|Scheffelaar, A., Bos, N., Hendriks, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a systematic review. BMC Health Services Research: 2018, 18(903)
- 2018|Triemstra, M., Glind, I. van de, Wees, Ph. van der, Lammers, R., Vajda, I., Bos, N., Boer, D. de. Oriëntatie en voorbereiding op het meten van patiënt-gerapporteerde uitkomsten met PROMs (Patient Reported Outcome Measures). (Online tool en onderdeel van de PROM-toolbox op Zorginzicht.nl). Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, Patiëntenfederatie Nederland, VSOP, 2018.
- 2019|Weijden, T. van der, Dreesens, D., Faber, M.J., Bos, N., Drenthen, T., Maas, I., Kersten, S., Malanda, U., Scheurs, S. van der, Post, H., Knops, A. Developing quality criteria for patient-directed knowledge tools related to clinical practice guidelines. A development and consensus study. Health Expectations: 2019, 22(2), 201-208
- 2018|Boer, D. de, Bos, N., Zuidgeest, M., Beusmans, P., Koopman, L., Scheurs, S. van der. Ontwikkelingen in het meten en gebruiken van patiëntervaringen en patiëntgerapporteerde uitkomsten: van de huidige stand van zaken naar lessen voor de toekomst. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Beter gebruik van personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Samenwerking bij personenalarmering: een inventarisatie van de spoedzorgketen. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Infografic: samenwerking bij personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2017|Ven, D. van de, Bos, N., Boer, D. de. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van cliënten: ervaringen van cliënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2017.
- 2016|Triemstra, M., Veenvliet, C., Zuizewind, C., Kessel, P. van, Bos, N. Noodzaak en omvang van de inzet van professionele tolken: een inventarisatie onder zorgverleners. www.nivel.nl: NIVEL, 2016.
- 2015|Bos, N., Krol, M., Veenvliet, C., Plass, A.M. Ambulance care in Europe: organization and practices of ambulance services in 14 European countries. www.nivel.nl: NIVEL, 2015.
- 2015|Bos, N., Hendriks, M., Booys, M. de, Wets, M. Spoed moet goed: indicatoren en normen voor zes spoedzorgindicaties. Diemen: Zorginstituut Nederland, 2015.
- 2015|Bos, N., Stel, H. van, Schrijvers, A., Sturms, L. Waiting in the accident and emergency department: exploring problematic experiences Southern Medical Journal: 2015, 108(10), 613-620
- 2015|Bos, N., Zuidgeest, M., Kessel, P. van, Boer, D. de. Handreiking: ontwikkelen van patiëntervaringsvragenlijsten om kwaliteit van zorg te meten. www.nivel.nl: NIVEL, 2015.
- 2015|Bos, N., Hoek, L. van der, Plass, A.M., Boer, D. de. Ervaringen van cliënten met de Hulp bij het Huishouden: landelijke meting met de CQ-index Hulp bij het Huishouden 2014. Utrecht: NIVEL, 2015.
- 2015|Triemstra, M., Bos, N. De CQI Afasie: een stem voor mensen met afasie. Hersenletsel Magazine: 2015, 21(1), 10
- 2015|Rozeboom, A., Krol, M., Bos, N., Plass, A.M. CQ-index Planbare Ambulancezorg: ontwikkeling van een meetinstrument. Utrecht: NIVEL, 2015.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M., Ruijter, L., Wiegers, T., Plass, A.M. Afasiezorg in beeld: ontwikkeling van de CQ-index Afasie. Utrecht: NIVEL, 2015.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M. Een stem voor mensen met afasie. RM Revalidatie Magazine: 2015, 21(1), 10
- 2016|Bos, N., Seccombe, I.J., Sturms, L.M., Stellato, R., Schrijvers, A.J.P., Stel, H.F. van. A comparison of the quality of care in accident and emergency departments in England and the Netherlands as experienced by patients. Health Expectations: 2016, 19(3), 773-784
- 2010|Hammink, A., Bos, N., Sturms, L., Wagtendonk, I. van, Sixma, H., Giesen, P. CQ-index keten spoedzorg: meetinstrumentontwikkeling fase 1 en 2. Kwaliteit van samenwerking binnen de keten spoedzorg vanuit patiëntenperspectief. Nijmegen: IQ Scientific Institute for Quality of Healthcare, 2010.
CV
Professioneel verleden
Ik studeerde bewegingswetenschappen en health services research en promoveerde op het gebied van kwaliteit van spoedeisende zorg vanuit het patiëntenperspectief. Aansluitend werkte zij enige tijd bij Stichting Miletus als projectleider . De projecten omvatten metingen naar patientervaringen in de zorg en het ontwikkelen van Patient Reported Outcome Measures (PROMs).