Nanne Bos, PhD
Programmaleider Zorg vanuit Patiëntenperspectief
Onderzoek
Ik houd me bezig met onderzoeksprojecten waarbij de patiënt een prominente plek heeft. Een mooi voorbeeld daarvan is de Transparantiemonitor, waarbij ik kijk hoe de patiënt zijn/haar weg vindt naar de best passende zorg. Andere onderzoeksprojecten gaan over de ervaringen van patiënten met de zorg of de resultaten van die zorg. Ook de kwaliteit en organisatie van acute of spoedzorg is belangrijk binnen mijn onderzoek. Voor het onderzoek dat ik met mijn team doe, maken we geregeld gebruik van de methode Burgerplatform die het Nivel heeft ontwikkeld.
Vraagstukken kantelen en binnen context plaatsen
Ik vind het belangrijk om een vraagstuk vanuit verschillende kanten te bekijken en de uitkomsten betekenis te geven door deze te plaatsen binnen de context waarin het onderzoek zich afspeelt. De resultaten moeten goed aansluiten bij de gebruikers en praktisch toepasbaar zijn. Ook vind ik het erg leuk om samen te werken met jonge onderzoekers op weg naar een promotie.
Vraagstukken kantelen en binnen context plaatsen
Ik vind het belangrijk om een vraagstuk vanuit verschillende kanten te bekijken en de uitkomsten betekenis te geven door deze te plaatsen binnen de context waarin het onderzoek zich afspeelt. De resultaten moeten goed aansluiten bij de gebruikers en praktisch toepasbaar zijn. Ook vind ik het erg leuk om samen te werken met jonge onderzoekers op weg naar een promotie.
Lopende Projecten
Publicaties
- 2024|Heide, I. van der, Graaff, M. de, Buuse, S. van den, Rikkers-Pluijlaar, I., Bos, N. Dementiemonitor 2024. Mantelzorgers over ondersteuning vanuit hun sociale netwerk, professionele zorg en de impact van mantelzorg op hun leven: landelijke rapportage. Utrecht: Nivel, 2024. 66 p.
- 2024|Ramerman, L., Bos, N., Heide, I. van der, Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de acute zorg: haalbaarheidsstudie indicatoren zorgcoördinatie. Utrecht: Nivel, 2024. 66 p.
- 2024|Voskanyan, V., Marzorati, C., Sala, D., Grasso, R., Pietrobon, R., Heide, I. van der, Engelaar, M., Bos, N., Caraceni, A., Couspel, N., Ferrer, M., Groenvold, M., Kaasa, S., Lombardo, C., Sirven, A., Vachon, H., Velikova, G., Brunelli, C., Apolone, G., Pravettoni, G. Correction to: Psychosocial factors associated with quality of life in cancer survivors: umbrella review. Journal of Cancer Research and Clinicial Oncology: 2024, 150(9), p. Art. nr. 408.
- 2024|Engelaar, M., Bos, N., Schelven, F. van, Lorenzo I Sunyer, N., Couespel, N., Apolone, G., Brunelli, C., Caraceni, A., Ferrer, M., Groenvold, M., Kaasa, S., Ciliberto, G., Lombardo, C., Pietrobon, R., Pravettoni, G., Sirven, A., Vachon, H., Gilbert, A., Rademakers, J. Collaborating with cancer patients and informal caregivers in a European study on quality of life: protocol to embed patient and public involvement within the EUonQoL project. Research Involvement and Engagement: 2024, 10(1)
- 2024|Voskanyan, V., Marzorati, C., Sala, D., Grasso, R., Pietrobon, R., Heide, I. van der, Engelaar, M., Bos, N., Caraceni, A., Couspel, N., Ferrer, M., Groenvold, M., Kaasa, S., Lombardo, C., Sirven, A., Vachon, H., Velikova, G., Brunelli, C., Apolone, G., Pravettoni, G. Psychosocial factors associated with quality of life in cancer survivors: umbrella review. Journal of Cancer Research and Clinicial Oncology: 2024, 150(5), p. Art. nr. 249.
- 2024|Bemelmans, W., Bos, N. Ontwikkelen PROM Kwaliteit van Leven Wijkverpleging (1): een advies over kansrijke kandidaten uit bestaande vragenlijsten. Utrecht: Nivel, 2024. 21 p.
- 2024|Bemelmans, W., Bos, N. Ontwikkelen PROM Kwaliteit van Leven Wijkverpleging (2): Delphi-onderzoek verpleegsensitiviteit 4 vragenlijsten. Utrecht: Nivel, 2024. 19 p.
- 2024|Keij, S., Bottenheft, E., Bos, N. Indicatieve wachttijdinformatie in de gezondheidszorg: ervaringen en meningen van verschillende gebruikersgroepen met ZorgkaartNederland. Utrecht: Nivel, 2024. 37 p.
- 2024|Zagt, A.C., Bos, N., Bakker, M., Boer, D. de, Friele, R.D., Jong, J.D. de. A scoping review into the explanations for differences in the degrees of shared decision making experienced by patients. Patient Education and Counseling: 2024, 118, p. Art. nr. 108030.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Zorggebruikers beoordelen niet vaak hun zorgaanbieder of arts. Utrecht: Nivel, 2023. 9 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Zorggebruikers met een relatief lage sociaal-economische status aan het woord over zelfzorg. Utrecht: Nivel, 2023. 11 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Laagopgeleide zorggebruikers zoeken in mindere mate naar informatie over gezondheid. Utrecht: Nivel, 2023. 20 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Veel vaker toegang tot eigen medische gegevens maar niet voor lager opgeleide zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2023. 12 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. De verwachte betekenis van eigen regie voor patiënten en transparantie van zorg binnen netwerkzorg. De Transparantiemonitor 2023 Utrecht: Nivel, 2023. 32 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Zorggebruikers weten dat er schaarste ontstaat in de gezondheidszorg. Utrecht: Nivel, 2023. 11 p.
- 2023|Zagt, A., Friele, R., Jong, J. de, Bos, N. Door patiënten ervaren mate van samen beslissen stabiel. Utrecht: Nivel, 2023. 13 p.
- 2023|Graaff, M. de, Heide, I. van der, Buuse, S. van den, Bos, N. Verschil in zorgbelasting en kwaliteit van leven tussen werkende en niet-werkende mantelzorgers: inzichten uit de Dementiemonitor Mantelzorg 2022. Utrecht: Nivel, 2023. 9 p.
- 2023|Engelaar, M., Couespel, N., Lorenzo, N., Venegoni, E., Bos, N. Quality of Life in Oncology: measuring what matters for cancer patients and survivors in Europe: handbook & checklist. Utrecht / Brussels: Nivel / ECO, 2023. 19 p.
- 2023|Rijpkema, C., Bos, N., Brandenbarg, D., Homburg, M., Beugel, G., Barkema, W.S., olde Hartman, T., Muris, J., Peters, L., Berger, M., Verheij, R.A., Ramerman, L. What can we learn from experiences in general practice during the COVID-19 pandemic? A qualitative study. BMC Health Services Research: 2023, 23(1), p. Art. nr. 696.
- 2023|Bemelmans, W., Engelaar, M., Holst, L., Bos, N. Meningen en emoties van burgers rond DNA-diagnostiek in zorg en preventie: opbrengsten van een Burgerplatform en online interviews. Utrecht: Nivel, 2023. 54 p.
- 2023|Bemelmans, W., Zagt, A., Doorduijn, A., Kroneman, M., Boer, D. de, Bos, N. Motieven voor persoonsgebonden budget in de langdurige zorg: een onderzoek onder mensen uit de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. Utrecht: Nivel, 2023. 68 p.
- 2022|Engelaar, M., Zagt, A., Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2022): een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2022. 76 p.
- 2022|Zagt, A., Engelaar, M., Bos, N. Kwaliteit Ambulancezorg vanuit het perspectief van burgers: verslag van het Burgerplatform Ambulancezorg 2022. Utrecht: Nivel, 2022. 41 p.
- 2022|Zagt, A., Doorduijn, A., Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. Verpleegkundigen werkzaam in de ziekenhuiszorg spelen een belangrijke rol bij transparantie van zorg. De Transparantiemonitor 2021/2022: het verpleegkundig perspectief op transparantie in de zorg. Utrecht: Nivel, 2022. 25 p.
- 2022|Boer, D. de, Doorduijn, A., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Bos, N. Passende transparantie voor passende en uitkomstgerichte zorg. De Transparantiemonitor 2021/2022 – overkoepelend rapport. Utrecht: Nivel, 2022. 21 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Zorggebruikers weten in toenemende mate dat ze toegang hebben tot eigen medische gegevens. Utrecht: Nivel, 2022. 10 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. Weinig veranderingen in het zoekgedrag van zorggebruikers naar informatie over gezondheid (2018-2021). Utrecht: Nivel, 2022. 21 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Zorggebruikers die niet zochten naar informatie over gezondheid. Utrecht: Nivel, 2022. 18 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022: de best passende zorg voor patiënten. Utrecht: Nivel, 2022. 27 p.
- 2022|Doorduijn, A., Zagt, A., Springvloet, L., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de, Bos, N. Het meten van patiëntervaringen in de medisch specialistische zorg: tijd voor een heroriëntatie? De Transparantiemonitor 2021/2022. Utrecht: Nivel, 2022. 27 p.
- 2022|Doorduijn, A., Springvloet, L., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. De Transparantiemonitor 2021/2022: huisartsenperspectief Transparantie in de huisartsenzorg. Utrecht: Nivel, 2022. 37 p.
- 2022|Doorduijn, A., Zagt, A., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. De Transparantiemonitor 2021/2022: transparantie in de langdurige zorg. Utrecht: Nivel, 2022. 26 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Door patiënten ervaren mate van samen beslissen stabiel. Utrecht: Nivel, 2022. 11 p.
- 2022|Bos, N., Doorduijn, A., Zagt, A., Friele, R. Infographic. Vier knoppen om aan te draaien: hoe transparantie bijdraagt aan de best passende zorg voor patiënten. Nivel Transparantiemonitor 2022, jaargang 4. Utrecht: Nivel, 2022. 11 p.
- 2022|Someren, J. van, Zagt, A., Boer, D. de, Bos, N. Perspectief van patiënten met (erfelijke) stofwisselingsziekten op de zorg: belangrijke aspecten in het zorgproces. Utrecht: Nivel, 2022. 42 p.
- 2022|Ramerman, L., Rijpkema, C., Bos, N., Flinterman, L.E., Verheij, R.A. The use of out-of-hours primary care during the first year of the COVID-19 pandemic. BMC Health Services Research: 2022, 22(2), p. Art. nr. 679.
- 2022|Hageman, H., Bos, N., Kampshoff, C., Elffers, B., Verheij, R. De introductie van de Rapid HAG in de spoedzorgketen: evaluatie van de proeftuin zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid. Utrecht: Nivel, 2022. 62 p.
- 2021|Rijpkema, C., Homburg, M., Ramerman, L., Bos, N., Meijer, E., Schouwenaars, N., olde Hartman, T., Muris, J., Verweij, R.A., Berger, M., Peters, L. Patiënten minder vaak naar de huisarts voor astma of COPD sinds de coronapandemie. COVID-GP Factsheet 3: Huisartsenzorg voor mensen met astma en COPD. Utrecht: Nivel, 2021. 9 p.
- 2021|Hageman, H., Kampshoff, C., Elffers, B., Bos, N., Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de ambulancezorg: de spoedzorgketen in beeld gebracht met routine zorgdata. Utrecht: Nivel, 2021. 57 p.
- 2021|Springvloet, L., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland: hoe dragen beide publiekswebsites bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten in specifiek de ziekenhuiszorg? Utrecht: Nivel, 2021. 33 p.
- 2021|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. PROMs: hoe dragen PROMs in de medisch-specialistische zorg bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2021. 29 p.
- 2021|Springvloet, L., Zagt, A., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: enkele kernbevindingen onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2021. 20 p.
- 2021|Bos, N., Rolink, M., Springvloet, L., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2021. 52 p.
- 2021|Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Verschillende invullingen van transparantie, maar ook gezamenlijk richting de toekomst: een overkoepelend rapport. Utrecht: Nivel, 2021. 43 p.
- 2021|Hageman, H., Kampshoff, C., Elffers, B., Bos, N., Verheij, R. Proeftuin zorgcoördinatie Zuid-Holland-Zuid: tussenrapportage. Utrecht: Nivel, 2021. 53 p.
- 2021|Dijkshoorn, L., Rijpkema, C., Ramerman, L., Homburg, M., Bos, N., Beugel, G., Groenhof, F., Schouwenaars, N., olde Hartman, T., Muris, J., Jansen, D., Feijen-de Jong, E., Verheij, R., Berger, M., Peters, L. Afname in zorggebruik van zwangeren en pas bevallen vrouwen in de huisartsenpraktijk en de huisartsenpost aan het begin van de coronapandemie. COVID-GP Factsheet 2: Huisartsenzorg voor zwangeren en pas bevallen vrouwen. Utrecht: Nivel, 2021. 9 p.
- 2021|Rijpkema, C., Ramerman, L., Bos, N., Beugel, G., olde Hartman, T., Muris, J., Berger, M., Peters, L., Verheij, R. Minder zorggebruik via huisartsenpost in 2020 voor niet COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen, maar niet voor ouderen. COVID-GP Factsheet 1: Huisartsenzorg buiten kantooruren via de huisartsenpost. Utrecht: Nivel, 2021. 6 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. De Transparantiemonitor 2019-2020. Patiënten en artsen ervaren niet dezelfde mate van samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2020. 4 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Regionale verschillen in het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-34, 1 januari – 23 augustus 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 6 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Toename van patiënten met niet-urgente hulpvragen aan de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-30, 1 januari – 26 juli 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 6 p.
- 2020|Bos, N., Ramerman, L., Flinterman, L., Verheij, R. Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-25, 1 januari - 21 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 7 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Minder zorggebruik op de huisartsenpost sinds de coronapandemie: zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-23, 1 januari - 7 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 7 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Keuzehulpen: hoe dragen keuzehulpen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2020. 41 p.
- 2020|Rolink, M., Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Rademakers, J. De Transparantiemonitor 2019/2020. De betekenis van transparantie voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Utrecht: Nivel, 2020. 43 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een vragenlijstonderzoek onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2020. 52 p.
- 2020|Jorna, Y., Tuyl, L. van, Rolink, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten: verslag van een Burgerplatform ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. 42 p.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Jong, M. de, Triemstra, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Lessons learned from participatory research to enhance client participation in long-term care research: a multiple case study. Research Involvement and Engagement: 2020, 6(27), p. 17 p..
- 2020|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Rademakers, J., Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2020. 57 p.
- 2020|Boer, D. de, Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2019/2020. Transparantie: ieder zijn eigen invulling? Utrecht: Nivel, 2020. 25 p.
- 2020|Rolink, M., Zuurmond, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2019): een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en
spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. 43 p. p. - 2020|Sizmur, S., Graham, C., Bos, N. Psychometric evaluation of patient-reported experience measures: is it valid? International Journal for Quality in Health Care: 2020, 32(3), p. 219–220.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Triemstra, M., Jong, M. de, Luijkx, K., Dulmen, S. van. Qualitative instruments involving clients as co-researchers to assess and improve the quality of care relationships in long-term care: an evaluation of instruments to enhance client participation in quality research. BMJ Open: 2020, 10(2), p. 14 p..
- 2019|Boer, D. de, Wiegers, T., Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018. ZorgkaartNederland: Hoe draagt ZorgkaartNederland bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019. 26 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. The Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA): hoe dragen kwaliteitsregistraties bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 30 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Medisch-specialistische richtlijnen: hoe dragen richtlijnen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 27 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Thuisarts.nl: hoe draagt Thuisarts.nl bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 29 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. Gebruik van gezondheidsinformatie door zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Beslist Samen!: een implementatieproject over samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2019. 27 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. De 3 goede vragen: hoe dragen de 3 goede vragen bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019. 25 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een verkenning middels twee focusgroepen met huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2019. 28 p.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Gebruik van informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder burgers. Utrecht: Nivel, 2019. 38 p.
- 2019|Boer, D. de, Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018: Op weg naar nieuwe invullingen van transparantie. Utrecht: Nivel, 2019. 37 p.
- 2019|Jansen, T., Coppen, R., Urbanus, T., Bos, N., Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de ambulancezorg: haalbaarheidsstudie hergebruik en gegevenskoppeling routine zorgdata. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Rolink, M., Bos, N., Boer, D. de. Urgentie in de ambulancezorg en de acute eerstelijns zorgketen: Een verantwoording voor de urgentie-indeling. Utrecht: Nivel, 2019. 141 p.
- 2019|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K., Dulmen, S. van. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a participatory study. BMC Health Services Research: 2019, 19(389)
- 2019|Weijden, T. van der, Dreesens, D., Faber, M.J., Bos, N., Drenthen, T., Maas, I., Kersten, S., Malanda, U., Scheurs, S. van der, Post, H., Knops, A. Developing quality criteria for patient-directed knowledge tools related to clinical practice guidelines: a development and consensus study. Health Expectations: 2019, 22(2), p. 201-208.
- 2018|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K.G., Dulmen, S. van. Protocol for a participatory study for developing qualitative instruments measuring the quality of long-term care relationships. BMJ Open: 2018, 8(11), p. e022895.
- 2018|Scheffelaar, A., Bos, N., Hendriks, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a systematic review. BMC Health Services Research: 2018, 18(903)
- 2018|Triemstra, M., Glind, I. van de, Wees, Ph. van der, Lammers, R., Vajda, I., Bos, N., Boer, D. de. Oriëntatie en voorbereiding op het meten van patiënt-gerapporteerde uitkomsten met PROMs (Patient Reported Outcome Measures). (Online tool en onderdeel van de PROM-toolbox op Zorginzicht.nl). Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, Patiëntenfederatie Nederland, VSOP, 2018.
- 2018|Boer, D. de, Bos, N., Zuidgeest, M., Beusmans, P., Koopman, L., Scheurs, S. van der. Ontwikkelingen in het meten en gebruiken van patiëntervaringen en patiëntgerapporteerde uitkomsten: van de huidige stand van zaken naar lessen voor de toekomst. Utrecht: Nivel, 2018. 67 p.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Samenwerking bij personenalarmering: een inventarisatie van de spoedzorgketen. www.nivel.nl: Nivel, 2018. 45 p.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Infographic. Samenwerking bij personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Video: Beter gebruik van personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2017|Ven, D. van de, Bos, N., Boer, D. de. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van cliënten: ervaringen van cliënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2017. 55 p.
- 2016|Triemstra, M., Veenvliet, C., Zuizewind, C., Kessel, P. van, Bos, N. Noodzaak en omvang van de inzet van professionele tolken: een inventarisatie onder zorgverleners. www.nivel.nl: NIVEL, 2016. 86 p.
- 2016|Bos, N., Seccombe, I.J., Sturms, L.M., Stellato, R., Schrijvers, A.J.P., Stel, H.F. van. A comparison of the quality of care in accident and emergency departments in England and the Netherlands as experienced by patients. Health Expectations: 2016, 19(3), p. 773-784.
- 2015|Bos, N., Krol, M., Veenvliet, C., Plass, A.M. Ambulance care in Europe: organization and practices of ambulance services in 14 European countries. www.nivel.nl: NIVEL, 2015. 46 p.
- 2015|Bos, N., Hendriks, M., Booys, M. de, Wets, M. Spoed moet goed: indicatoren en normen voor zes spoedzorgindicaties. Diemen: Zorginstituut Nederland, 2015. 99 p.
- 2015|Bos, N., Stel, H. van, Schrijvers, A., Sturms, L. Waiting in the accident and emergency department: exploring problematic experiences Southern Medical Journal: 2015, 108(10), p. 613-620.
- 2015|Bos, N., Zuidgeest, M., Kessel, P. van, Boer, D. de. Handreiking: ontwikkelen van patiëntervaringsvragenlijsten om kwaliteit van zorg te meten. www.nivel.nl: NIVEL, 2015. 29 p.
- 2015|Bos, N., Hoek, L. van der, Plass, A.M., Boer, D. de. Ervaringen van cliënten met de Hulp bij het Huishouden: landelijke meting met de CQ-index Hulp bij het Huishouden 2014. Utrecht: NIVEL, 2015. 48 p.
- 2015|Triemstra, M., Bos, N. De CQI Afasie: een stem voor mensen met afasie. Hersenletsel Magazine: 2015, 21(1), p. 10.
- 2015|Rozeboom, A., Krol, M., Bos, N., Plass, A.M. CQ-index Planbare Ambulancezorg: ontwikkeling van een meetinstrument. Utrecht: NIVEL, 2015. 114 p.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M., Ruijter, L., Wiegers, T., Plass, A.M. Afasiezorg in beeld: ontwikkeling van de CQ-index Afasie. Utrecht: NIVEL, 2015. 78 p.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M. Een stem voor mensen met afasie. RM Revalidatie Magazine: 2015, 21(1), p. 10.
- 2010|Hammink, A., Bos, N., Sturms, L., Wagtendonk, I. van, Sixma, H., Giesen, P. CQ-index keten spoedzorg: meetinstrumentontwikkeling fase 1 en 2. Kwaliteit van samenwerking binnen de keten spoedzorg vanuit patiëntenperspectief. Nijmegen: IQ Scientific Institute for Quality of Healthcare, 2010. 47 p.
- |Langelaan, M., Bos, N., Heeren, J.F., Groot, J. de. Literature review on Major Trauma Centre (MTC). In: Farfan-Portet, M.I., Dubois, C., Mistiaen, P., Cordon, a., Stordeur, S., Heede, K. van den (Eds) KCE Report 281:Towards an inclusive system for major trauma. Health Services Research (HSR) Brussels: Belgian Health Care Knowledge Centre (KCE), 2017
CV
Career
Ik studeerde bewegingswetenschappen en health services research en promoveerde op het gebied van kwaliteit van spoedeisende zorg vanuit het patiëntenperspectief. Aansluitend werkte zij enige tijd bij Stichting Miletus als projectleider . De projecten omvatten metingen naar patientervaringen in de zorg en het ontwikkelen van Patient Reported Outcome Measures (PROMs).