Nieuws
Geringe aantal beoordelingen van patiënten over hun zorgaanbieder of arts biedt nauwelijks keuze-informatie voor andere patiënten (Transparantiemonitor 2023)
Een ruime meerderheid van de zorggebruikers gaf in 2023 geen beoordeling over hun zorgaanbieder of arts. Transparantie over ervaringen van patiënten met zorgaanbieders en zorgverleners ondersteunt andere zorggebruikers in het maken van een goed overwogen keuze voor een behandeling of zorgaanbieder. Het delen van ervaringen over zorgaanbieders gebeurt nog niet vaak en draagt daardoor nauwelijks bij aan beschikbaarheid van keuze-informatie voor patiënten. Dit blijkt uit een deelstudie van de Nivel Transparantiemonitor naar waarderingen van zorggebruikers.
De Transparantiemonitor 2018-2023 van het Nivel is een meerjarige project dat zich richt op de vraag hoe transparantie van zorg zich ontwikkelt en wat dat oplevert. In deze deelstudie kijken we naar beschikbaarheid en bruikbaarheid van informatie over (kwaliteit van) behandelingen en (kwaliteit van) zorgaanbieders en zorgverleners.
Informatie over de kwaliteit van zorgaanbieders en zorgverleners is onder andere beschikbaar op de website ZorgkaartNederland. Patiënten kunnen hier hun ervaringen delen en geven daarmee inzicht in hoe zij de geleverde zorg ervaren. Deze inzichten kunnen andere zorggebruikers ondersteunen in het kiezen voor een zorgaanbieder of zorgverlener. In dit onderzoek vroegen we aan zorggebruikers in welke mate zij in 2023 een waardering hebben gegeven over hun zorgaanbieders.
Maar weinig beoordelingen over zorgaanbieders beschikbaar
Slechts één op de tien patiënten (11%) gaf een beoordeling over zijn of haar ervaring met een zorgaanbieder of zorgverlener. Deze beoordelingen gaan vooral over de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis (7%), of over de behandelend arts (3%). De meeste patiënten die een beoordeling gaven, deden dit vooral op uitnodiging (61%). Slechts een klein deel hiervan (2%) liet online een beoordeling achter, bijvoorbeeld op de website van ZorgkaartNederland (1%). Het beoordelen van een zorgaanbieder of arts gebeurt te weinig om substantieel te kunnen bijdragen aan het keuzeproces dat patiënten doorlopen met het kiezen voor een behandeling of een zorgverlener.
Meeste zorggebruikers die wel een beoordeling geven, hebben een (zeer) positieve ervaring in de zorg
Van de zorggebruikers die een beoordeling gaven over een zorgaanbieder of arts, hadden de meesten (80%) een (zeer) positieve ervaring en ongeveer één op de tien (8%) een neutrale ervaring. Van deze groep patiënten die hun ervaringen over hun zorgaanbieder of arts deelden, had slechts één op de tien (11%) een negatieve ervaring en één op de honderd (1%) een zeer negatieve ervaring.
Interactieve bijeenkomst over veranderingen in de zorg: wat kan, kan dat ook écht?
De vragen over transparantie in de zorg die nu voor ons liggen zijn andere dan vijf jaar geleden. Inmiddels lopen we tegen de grenzen van ons zorgstelsel aan. Vragen die opkomen zijn: ‘Wat kan, kan dat ook echt? Kun je als zorggebruiker écht kiezen voor een bepaalde behandeling of bepaalde zorgverlener? Kun je daadwerkelijk zelf de regie nemen over je zorgtraject? Kortom: wat betekent transparantie in deze nieuwe werkelijkheid?’ Hierover willen we graag met u in gesprek!
Doe mee!
We organiseren op vrijdag 19 januari 2024 bij het Nivel (in Utrecht, op loopafstand van het Centraal Station) een interactieve bijeenkomst over transparantie in de zorg: de relevantie van transparantie voor de huidige uitdagingen in de zorg. Ben u die en die wilt u meedoen of er meer of lezen? Dat kan! Ga naar onze aanmeldpagina voor meer informatie of om u direct aan de melden!
Over het onderzoek
In maart 2023 ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid. Van hen vulden 824 de vragenlijst in (respons 55%). De vragenlijst was vergelijkbaar met de vragenlijst uit eerdere jaren van de Transparantiemonitor.