
Nanne Bos, PhD
Coordinator program Patient-centered Care
Research
Publications
- 2024|Zagt, A.C., Bos, N., Bakker, M., Boer, D. de, Friele, R.D., Jong, J.D. de. A scoping review into the explanations for differences in the degrees of shared decision making experienced by patients. Patient Education and Counseling: 2024, 118, p. Art. nr. 108030.
- 2023|Graaff, M. de, Heide, I. van der, Buuse, S. van den, Bos, N. Verschil in zorgbelasting en kwaliteit van leven tussen werkende en niet-werkende mantelzorgers: inzichten uit de Dementiemonitor Mantelzorg 2022. Utrecht: Nivel, 2023.
- 2023|Engelaar, M., Couespel, N., Lorenzo, N., Venegoni, E., Bos, N. Quality of Life in Oncology: measuring what matters for cancer patients and survivors in Europe: handbook & checklist. Utrecht / Brussels: Nivel / ECO, 2023. 19 p.
- 2023|Rijpkema, C., Bos, N., Brandenbarg, D., Homburg, M., Beugel, G., Barkema, W.S., olde Hartman, T., Muris, J., Peters, L., Berger, M., Verheij, R.A., Ramerman, L. What can we learn from experiences in general practice during the COVID-19 pandemic? A qualitative study. BMC Health Services Research: 2023, 23(1), p. Art. nr. 696.
- 2023|Bemelmans, W., Engelaar, M., Holst, L., Bos, N. Meningen en emoties van burgers rond DNA-diagnostiek in zorg en preventie: opbrengsten van een Burgerplatform en online interviews. Utrecht: Nivel, 2023. 54 p.
- 2023|Bemelmans, W., Zagt, A., Doorduijn, A., Kroneman, M., Boer, D. de, Bos, N. Motieven voor persoonsgebonden budget in de langdurige zorg: een onderzoek onder mensen uit de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. Utrecht: Nivel, 2023. 68 p.
- 2022|Engelaar, M., Zagt, A., Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2022): een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2022. 76 p.
- 2022|Zagt, A., Engelaar, M., Bos, N. Kwaliteit Ambulancezorg vanuit het perspectief van burgers: verslag van het Burgerplatform Ambulancezorg 2022. Utrecht: Nivel, 2022.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022: de best passende zorg voor patiënten. Utrecht: Nivel, 2022. 27 p.
- 2022|Doorduijn, A., Zagt, A., Springvloet, L., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de, Bos, N. Het meten van patiëntervaringen in de medisch specialistische zorg: tijd voor een heroriëntatie? De Transparantiemonitor 2021/2022. Utrecht: Nivel, 2022. 27 p.
- 2022|Doorduijn, A., Springvloet, L., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. De Transparantiemonitor 2021/2022: huisartsenperspectief Transparantie in de huisartsenzorg. Utrecht: Nivel, 2022. 37 p.
- 2022|Doorduijn, A., Zagt, A., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. De Transparantiemonitor 2021/2022: transparantie in de langdurige zorg. Utrecht: Nivel, 2022. 26 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Door patiënten ervaren mate van samen beslissen stabiel. Utrecht: Nivel, 2022.
- 2022|Bos, N., Doorduijn, A., Zagt, A., Friele, R. Infographic. Vier knoppen om aan te draaien: hoe transparantie bijdraagt aan de best passende zorg voor patiënten. Nivel Transparantiemonitor 2022, jaargang 4. Utrecht: Nivel, 2022. 11 p.
- 2022|Zagt, A., Doorduijn, A., Friele, R., Boer, D. de, Bos, N. Verpleegkundigen werkzaam in de ziekenhuiszorg spelen een belangrijke rol bij transparantie van zorg. De Transparantiemonitor 2021/2022: het verpleegkundig perspectief op transparantie in de zorg. Utrecht: Nivel, 2022.
- 2022|Boer, D. de, Doorduijn, A., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Bos, N. Passende transparantie voor passende en uitkomstgerichte zorg. De Transparantiemonitor 2021/2022 – overkoepelend rapport. Utrecht: Nivel, 2022. 21 p.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Zorggebruikers weten in toenemende mate dat ze toegang hebben tot eigen medische gegevens. Utrecht: Nivel, 2022.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. Weinig veranderingen in het zoekgedrag van zorggebruikers naar informatie over gezondheid (2018-2021). Utrecht: Nivel, 2022.
- 2022|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Doorduijn, A., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2021/2022. Zorggebruikers die niet zochten naar informatie over gezondheid. Utrecht: Nivel, 2022. 18 p.
- 2022|Someren, J. van, Zagt, A., Boer, D. de, Bos, N. Perspectief van patiënten met (erfelijke) stofwisselingsziekten op de zorg: belangrijke aspecten in het zorgproces. Utrecht: Nivel, 2022. 42 p.
- 2022|Ramerman, L., Rijpkema, C., Bos, N., Flinterman, L.E., Verheij, R.A. The use of out-of-hours primary care during the first year of the COVID-19 pandemic. BMC Health Services Research: 2022, 22(2), p. Art. nr. 679.
- 2022|Hageman, H., Bos, N., Kampshoff, C., Elffers, B., Verheij, R. De introductie van de Rapid HAG in de spoedzorgketen: evaluatie van de proeftuin zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid. Utrecht: Nivel, 2022. 62 p.
- 2021|Rijpkema, C., Homburg, M., Ramerman, L., Bos, N., Meijer, E., Schouwenaars, N., olde Hartman, T., Muris, J., Verweij, R.A., Berger, M., Peters, L. Patiënten minder vaak naar de huisarts voor astma of COPD sinds de coronapandemie. COVID-GP Factsheet 3: Huisartsenzorg voor mensen met astma en COPD. Utrecht: Nivel, 2021. 9 p.
- 2021|Hageman, H., Kampshoff, C., Elffers, B., Bos, N., Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de ambulancezorg: de spoedzorgketen in beeld gebracht met routine zorgdata. Utrecht: Nivel, 2021. 57 p.
- 2021|Springvloet, L., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland: hoe dragen beide publiekswebsites bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten in specifiek de ziekenhuiszorg? Utrecht: Nivel, 2021. 33 p.
- 2021|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. PROMs: hoe dragen PROMs in de medisch-specialistische zorg bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2021. 29 p.
- 2021|Springvloet, L., Zagt, A., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: enkele kernbevindingen onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2021. 20 p.
- 2021|Bos, N., Rolink, M., Springvloet, L., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2021. 52 p.
- 2021|Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Verschillende invullingen van transparantie, maar ook gezamenlijk richting de toekomst: een overkoepelend rapport. Utrecht: Nivel, 2021. 43 p.
- 2021|Hageman, H., Kampshoff, C., Elffers, B., Bos, N., Verheij, R. Proeftuin zorgcoördinatie Zuid-Holland-Zuid: tussenrapportage. Utrecht: Nivel, 2021. 53 p.
- 2021|Dijkshoorn, L., Rijpkema, C., Ramerman, L., Homburg, M., Bos, N., Beugel, G., Groenhof, F., Schouwenaars, N., olde Hartman, T., Muris, J., Jansen, D., Feijen-de Jong, E., Verheij, R., Berger, M., Peters, L. Afname in zorggebruik van zwangeren en pas bevallen vrouwen in de huisartsenpraktijk en de huisartsenpost aan het begin van de coronapandemie. COVID-GP Factsheet 2: Huisartsenzorg voor zwangeren en pas bevallen vrouwen. Utrecht: Nivel, 2021. 9 p.
- 2021|Rijpkema, C., Ramerman, L., Bos, N., Beugel, G., olde Hartman, T., Muris, J., Berger, M., Peters, L., Verheij, R. Minder zorggebruik via huisartsenpost in 2020 voor niet COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen, maar niet voor ouderen. COVID-GP Factsheet 1: Huisartsenzorg buiten kantooruren via de huisartsenpost. Utrecht: Nivel, 2021. 6 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. De Transparantiemonitor 2019-2020. Patiënten en artsen ervaren niet dezelfde mate van samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2020. 4 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Regionale verschillen in het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-34, 1 januari – 23 augustus 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 6 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Toename van patiënten met niet-urgente hulpvragen aan de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-30, 1 januari – 26 juli 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 6 p.
- 2020|Bos, N., Ramerman, L., Flinterman, L., Verheij, R. Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd. Zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-25, 1 januari - 21 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 7 p.
- 2020|Ramerman, L., Bos, N., Flinterman, L., Verheij, R. Minder zorggebruik op de huisartsenpost sinds de coronapandemie: zorggebruik huisartsenpost in coronatijd. Week 1-23, 1 januari - 7 juni 2020. Utrecht: Nivel, 2020. 7 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Keuzehulpen: hoe dragen keuzehulpen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2020. 41 p.
- 2020|Rolink, M., Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Rademakers, J. De Transparantiemonitor 2019/2020. De betekenis van transparantie voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Utrecht: Nivel, 2020. 43 p.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een vragenlijstonderzoek onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2020. 52 p.
- 2020|Jorna, Y., Tuyl, L. van, Rolink, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten: verslag van een Burgerplatform ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. 42 p.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Jong, M. de, Triemstra, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Lessons learned from participatory research to enhance client participation in long-term care research: a multiple case study. Research Involvement and Engagement: 2020, 6(27), p. 17 p..
- 2020|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Rademakers, J., Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2020. 57 p.
- 2020|Boer, D. de, Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2019/2020. Transparantie: ieder zijn eigen invulling? Utrecht: Nivel, 2020. 25 p.
- 2020|Rolink, M., Zuurmond, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2019): een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en
spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. 43 p. p. - 2020|Sizmur, S., Graham, C., Bos, N. Psychometric evaluation of patient-reported experience measures: is it valid? International Journal for Quality in Health Care: 2020, 32(3), p. 219–220.
- 2020|Scheffelaar, A., Bos, N., Triemstra, M., Jong, M. de, Luijkx, K., Dulmen, S. van. Qualitative instruments involving clients as co-researchers to assess and improve the quality of care relationships in long-term care: an evaluation of instruments to enhance client participation in quality research. BMJ Open: 2020, 10(2), p. 14 p..
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. The Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA): hoe dragen kwaliteitsregistraties bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 30 p.
- 2019|Boer, D. de, Wiegers, T., Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018. ZorgkaartNederland: Hoe draagt ZorgkaartNederland bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019. 26 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Medisch-specialistische richtlijnen: hoe dragen richtlijnen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 27 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Thuisarts.nl: hoe draagt Thuisarts.nl bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019. 29 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. Gebruik van gezondheidsinformatie door zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. De 3 goede vragen: hoe dragen de 3 goede vragen bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019. 25 p.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Beslist Samen!: een implementatieproject over samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2019. 27 p.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Gebruik van informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder burgers. Utrecht: Nivel, 2019. 38 p.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een verkenning middels twee focusgroepen met huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2019. 28 p.
- 2019|Boer, D. de, Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018: Op weg naar nieuwe invullingen van transparantie. Utrecht: Nivel, 2019. 37 p.
- 2019|Rolink, M., Bos, N., Boer, D. de. Urgentie in de ambulancezorg en de acute eerstelijns zorgketen: Een verantwoording voor de urgentie-indeling. Utrecht: Nivel, 2019. 141 p.
- 2019|Jansen, T., Coppen, R., Urbanus, T., Bos, N., Verheij, R. Naar een lerend zorgsysteem voor de ambulancezorg: haalbaarheidsstudie hergebruik en gegevenskoppeling routine zorgdata. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K., Dulmen, S. van. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a participatory study. BMC Health Services Research: 2019, 19(389)
- 2019|Weijden, T. van der, Dreesens, D., Faber, M.J., Bos, N., Drenthen, T., Maas, I., Kersten, S., Malanda, U., Scheurs, S. van der, Post, H., Knops, A. Developing quality criteria for patient-directed knowledge tools related to clinical practice guidelines: a development and consensus study. Health Expectations: 2019, 22(2), p. 201-208.
- 2018|Scheffelaar, A., Bos, N., Hendriks, M., Dulmen, S. van, Luijkx, K. Determinants of the quality of care relationships in long-term care: a systematic review. BMC Health Services Research: 2018, 18(903)
- 2018|Scheffelaar, A., Hendriks, M., Bos, N., Luijkx, K.G., Dulmen, S. van. Protocol for a participatory study for developing qualitative instruments measuring the quality of long-term care relationships. BMJ Open: 2018, 8(11), p. e022895.
- 2018|Triemstra, M., Glind, I. van de, Wees, Ph. van der, Lammers, R., Vajda, I., Bos, N., Boer, D. de. Oriëntatie en voorbereiding op het meten van patiënt-gerapporteerde uitkomsten met PROMs (Patient Reported Outcome Measures). (Online tool en onderdeel van de PROM-toolbox op Zorginzicht.nl). Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, Patiëntenfederatie Nederland, VSOP, 2018.
- 2018|Boer, D. de, Bos, N., Zuidgeest, M., Beusmans, P., Koopman, L., Scheurs, S. van der. Ontwikkelingen in het meten en gebruiken van patiëntervaringen en patiëntgerapporteerde uitkomsten: van de huidige stand van zaken naar lessen voor de toekomst. Utrecht: Nivel, 2018. 67 p.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Infographic. Samenwerking bij personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Video: Beter gebruik van personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Samenwerking bij personenalarmering: een inventarisatie van de spoedzorgketen. www.nivel.nl: Nivel, 2018. 45 p.
- 2017|Ven, D. van de, Bos, N., Boer, D. de. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van cliënten: ervaringen van cliënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2017. 55 p.
- 2016|Triemstra, M., Veenvliet, C., Zuizewind, C., Kessel, P. van, Bos, N. Noodzaak en omvang van de inzet van professionele tolken: een inventarisatie onder zorgverleners. www.nivel.nl: NIVEL, 2016. 86 p.
- 2016|Bos, N., Seccombe, I.J., Sturms, L.M., Stellato, R., Schrijvers, A.J.P., Stel, H.F. van. A comparison of the quality of care in accident and emergency departments in England and the Netherlands as experienced by patients. Health Expectations: 2016, 19(3), p. 773-784.
- 2015|Bos, N., Krol, M., Veenvliet, C., Plass, A.M. Ambulance care in Europe: organization and practices of ambulance services in 14 European countries. www.nivel.nl: NIVEL, 2015. 46 p.
- 2015|Bos, N., Hendriks, M., Booys, M. de, Wets, M. Spoed moet goed: indicatoren en normen voor zes spoedzorgindicaties. Diemen: Zorginstituut Nederland, 2015. 99 p.
- 2015|Bos, N., Stel, H. van, Schrijvers, A., Sturms, L. Waiting in the accident and emergency department: exploring problematic experiences Southern Medical Journal: 2015, 108(10), p. 613-620.
- 2015|Bos, N., Zuidgeest, M., Kessel, P. van, Boer, D. de. Handreiking: ontwikkelen van patiëntervaringsvragenlijsten om kwaliteit van zorg te meten. www.nivel.nl: NIVEL, 2015. 29 p.
- 2015|Bos, N., Hoek, L. van der, Plass, A.M., Boer, D. de. Ervaringen van cliënten met de Hulp bij het Huishouden: landelijke meting met de CQ-index Hulp bij het Huishouden 2014. Utrecht: NIVEL, 2015. 48 p.
- 2015|Triemstra, M., Bos, N. De CQI Afasie: een stem voor mensen met afasie. Hersenletsel Magazine: 2015, 21(1), p. 10.
- 2015|Rozeboom, A., Krol, M., Bos, N., Plass, A.M. CQ-index Planbare Ambulancezorg: ontwikkeling van een meetinstrument. Utrecht: NIVEL, 2015. 114 p.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M., Ruijter, L., Wiegers, T., Plass, A.M. Afasiezorg in beeld: ontwikkeling van de CQ-index Afasie. Utrecht: NIVEL, 2015. 78 p.
- 2015|Bos, N., Triemstra, M. Een stem voor mensen met afasie. RM Revalidatie Magazine: 2015, 21(1), p. 10.
- 2010|Hammink, A., Bos, N., Sturms, L., Wagtendonk, I. van, Sixma, H., Giesen, P. CQ-index keten spoedzorg: meetinstrumentontwikkeling fase 1 en 2. Kwaliteit van samenwerking binnen de keten spoedzorg vanuit patiëntenperspectief. Nijmegen: IQ Scientific Institute for Quality of Healthcare, 2010. 47 p.
- |Langelaan, M., Bos, N., Heeren, J.F., Groot, J. de. Literature review on Major Trauma Centre (MTC). In: Farfan-Portet, M.I., Dubois, C., Mistiaen, P., Cordon, a., Stordeur, S., Heede, K. van den (Eds) KCE Report 281:Towards an inclusive system for major trauma. Health Services Research (HSR) Brussels: Belgian Health Care Knowledge Centre (KCE), 2017