Tool Online Feedbackportal

De online feedbackportal biedt zorgverleners de mogelijkheid hun eigen gedrag tijdens een consult met een patiënt online te evalueren aan de hand van filmopnames en hiervan te leren.

'Hoe kom ik over op de patiënt?' 'Gebruik ik te moeilijke woorden?' 'Ben ik betrokken genoeg?' ... Voor zorgverleners die zich dit afvragen kan de Online Feedbackportal een handige tool zijn om zichzelf - aan de hand van filmopnames - te (laten) evalueren en zich zodoende te ontwikkelen op het gebied van patiëntcontact.

TeamDoelgroep

Zorgverleners uit zowel de eerstelijns- als tweedelijnszorg.

Doel Doel

Hulpmiddel om zorgverleners op maat te ondersteunen om zich verder te ontwikkelen op het gebied van communicatie en consultvoering.

NPCG monitorDe tool

Na inloggen op de feedbackportal op MijnNivel.nl ziet de zorgverlener de negen punten waarop hij of zij feedback kan ontvangen:

Nivel-Feedbackportal

GereedschapMethodiek

Zorgverleners werken met audio- of video-opnames van hun eigen (online) consulten:

  • Bij elk consult vullen zij eerst een zelfreflectie in over hun communicatie en consultvoering.
  • Vervolgens ontvangen zij op dezelfde onderwerpen feedback van een ervaren trainer of onderzoeker.
  • Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar onderwerpen als non-verbale communicatie, patiëntgerichtheid en samen beslissen.
  • Zorgverleners kunnen ook zelf vooraf aangeven op welke punten zij graag reflecteren en feedback ontvangen.

Meer wetenAan de slag met de Online Feedbackportal?

Voor meer informatie en een account voor de Online Feedbackportal kunt u contact opnemen met:

Over ons onderzoekOver het onderzoek: een kleinschalige pilotstudie

De Online Feedbackportal is getest en beoordeeld door in totaal 13 personen; 7 onderzoekers en 6 zorgverleners. De deelnemers beoordeelden de portal op: algemene indruk; portalfuncties; toekomstig gebruik.

Resultaat pilotstudie

Score: 8

  • De portal is beoordeeld met een 8.0.
  • De portal scoorde vooral hoog op: nuttige tool, professioneel en waardevol.
  • Een meerderheid zou de portal dan ook aanraden aan bijvoorbeeld collega’s aanraden.

Toekomstig gebruik

Op de vraag wat de deelnemende zorgverleners dachten over het toekomstige gebruik van de portal, kwam naar voren:

  • Een meerderheid wil ook in de toekomst van de portal gebruikmaken, zeker bij toevoeging van een accreditatiesysteem.
  • Ook zou iets meer dan de helft de portal willen gebruiken bij bijvoorbeeld intervisie.
  • Een gewenste aanvulling zou een upload-functie zijn, zodat zorgverleners zelf consulten kunnen uploaden.

 

Dulmen, S. van, Noordman, J. Tool Online Feedbackportal. Uit: www.nivel.nl [Laatst gewijzigd op 28-04-2021; geraadpleegd op 02-08-2021]. URL: https://www.nivel.nl/nl/databank-communicatie-de-gezondheidszorg/tool-online-feedbackportal