Burgerplatform Ambulancezorg onderstreept het belang om de patiënt te informeren over de geboden zorg
Nieuws
09-06-2020

Burgerplatform Ambulancezorg onderstreept het belang om de patiënt te informeren over de geboden zorg

Het Nivel publiceerde begin mei de resultaten van het landelijk onderzoek naar de ervaringen patiënten met ambulancezorg. Voor een nog beter beeld van de ervaringen en wensen van patiënten is aanvullend op dit onderzoek door het Nivel een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd. De deelnemers discussieerden over de onderwerpen communicatie, samen beslissen en samenwerking tussen zorgaanbieders in de acute zorg.

Uit de platformdiscussies kwam naar voren dat patiënten en hun naasten gerustgesteld worden, als ambulancezorgverleners hen goed informeren over de zorg die wordt verleend. 

Belang van nazorg
Ook bleek dat nazorg belangrijk is: patiënten beschikken graag over de mogelijkheid om achteraf vragen te stellen over de verleende ambulancezorg. Dit gaat zowel op bij de spoedeisende als planbare ambulancezorgverlening.

Samen beslissen als de tijd het toelaat
In spoedeisende situaties die niet levensbedreigend zijn, kan de ambulancezorgverlener met de patiënt het traject van ‘samen beslissen over de behandeling’ doorlopen. De tijd hiervoor is evenwel beperkt, waardoor niet elk onderwerp geschikt is voor samen beslissen. Een onderwerp dat volgens het platform wel geschikt is, is het kiezen van het ziekenhuis waar iemand naar toe gaat. Daarnaast kunnen diverse kleinere keuzemomenten worden meegenomen in het proces van samen beslissen, zoals de keuze voor bepaalde praktische handelingen die ambulancezorgverleners verrichten. 

Samenwerking in de acute zorg op meerdere fronten
De deelnemers aan het Burgerplatform Ambulancezorg zien het belang van meer informatie-uitwisseling tussen de verschillende zorgaanbieders in de acute zorg. Een mogelijkheid daartoe zou het werken met een ‘spoeddossier’ kunnen zijn, zo geven zij aan. Dit bevat de noodzakelijke medische informatie over de patiënt, wat in dergelijke situaties van grote meerwaarde is. De deelnemers staan ook positief tegenover het organiseren van één enkele toegang tot de acute zorg, bijvoorbeeld via één telefoonnummer. Hierbij moet snelheid van reageren op een zorgvraag wel gegarandeerd blijven en de patiënt moet goed geïnformeerd worden van welke zorgverlener hij of zij uiteindelijk zorg ontvangt. Ten slotte geven de platformdeelnemers aan dat, bij verdergaande samenwerking tussen verschillende zorgaanbieders, aspecten als keuzevrijheid en de financiële consequenties van een keuze transparant moeten zijn voor de patiënt. 

Platform Ambulancezorg in vervolgonderzoek
Ambulancezorg Nederland beschouwt het inzetten van het Burgerplatform Ambulancezorg als een waardevolle aanvulling op het periodieke, landelijke vragenlijstonderzoek naar de ervaringen van patiënten. Bij vervolgonderzoek willen zij het Burgerplatform dan ook graag weer betrekken. Onderwerpen van gesprek bij vervolgonderzoek kunnen zijn: het verkennen hoe informatie over ambulancezorg de patiënt het best bereikt, het delen van keuzemogelijkheden met de patiënt, het bieden van nazorg en het geven praktische adviezen over betere samenwerking tussen zorginstellingen. 

Gegevensverzameling