Toenemende drukte op de huisartsenpost in tweede kwartaal van 2021
Nieuws
19-08-2021

Toenemende drukte op de huisartsenpost in tweede kwartaal van 2021

Was het zorggebruik via de huisartsenpost (HAP) in 2020 en begin 2021 - tijdens de coronapandemie - een stuk lager dan in 2019, inmiddels is dit niet meer het geval: in het tweede kwartaal van 2021 is het zorggebruik via de HAP weer flink toegenomen. Vooral voor baby’s en jonge kinderen is er weer veel meer contact met de HAP. Ook bellen mensen vaker in verband met bezorgdheid over bijwerkingen van medicatie, waaronder ook de vaccinaties vallen.

De toename van het zorggebruik op de HAP, dat is gebleken uit onderzoek met gegevens van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn, sluit aan bij recente berichtgeving over toenemende drukte vanuit de huisartsenposten zelf en de koepelorganisatie InEen.

Snellere verspreiding virussen

Wanneer patiënten acute zorg nodig hebben in de avond, de nacht of het weekend, kunnen ze contact opnemen met de huisartsenpost. Vanaf het moment dat de landelijke coronamaatregelen werden versoepeld, wat zich uitte in bijvoorbeeld het heropenen van kinderdagverblijven en scholen, was er ook weer vaker contact met de huisartsenpost, vooral voor baby’s en jonge kinderen. Dit heeft wellicht te maken met het gegeven dat virussen, zoals verkoudsheidsvirussen, zich sindsdien weer sneller kunnen verspreiden. Met de toenemende drukte kan de bereikbaarheid van de huisartsenposten in het gedrang komen en de wachttijd voor patiënten toenemen.

Fragment uit de infographic Toenemende drukte op de huisartsenpost in het tweede kwartaal van 2021. Nadat het zorggebruik in 2020 en het eerste kwartaal van 2021 lager was dan 2019, neemt het zorggebruik halverwege 2021 weer toe.
Contacten met de huisartsenpost

Vaker contact vanwege bezorgdheid om bijwerkingen

Hoewel de redenen voor contact met de huisartsenpost grotendeels gelijk waren aan voorgaande jaren, waren er toch een aantal opvallende verschillen in 2021 ten opzichte van 2019 en 2020. Het relatieve aantal contacten voor baby’s en jonge kinderen van 0-4 jaar met koortsklachten nam toe. Daarnaast namen mensen tot 75% vaker contact op voor (bezorgdheid over) bijwerkingen van geneesmiddelen, waartoe ook vaccins behoren. Deze toename verliep gelijktijdig met het toenemende aantal gezette coronavaccinaties. We vermoeden daarom dat meer mensen belden met de huisartsenpost vanwege bezorgdheid om bijwerkingen van de vaccinatie, zoals koorts.

Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn als databron

Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens uit de Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. Deze database bevat gegevens van 33 organisaties van huisartsenposten kan daarmee informatie bieden over het zorggebruik op de huisartsenpost in een gebied met 12 miljoen inwoners.

Tip: bij het project COVID-GP vindt u alles over veranderingen in zorggebruik via de huisartsenpost en de huisartsenpraktijk in verband met corona. 

In het door ZonMw gefinancierde onderzoek Veranderingen in organisatie en zorggebruik in de huisartsenzorg: lessen van de coronapandemie (COVID-GP) volgen we het zorggebruik van patiënten via de huisartsenpost en de huisartsenpraktijk in relatie met de corona. Dit doen we in samenhang met de organisatorische veranderingen die hebben plaatsgevonden in de huisartsenzorg en de ervaringen van patiënten en zorgprofessionals, met als doel de huisartsenzorg van de toekomst te verbeteren.
Dit onderzoek is een samenwerking tussen het UMC Groningen, het Radboudumc, het Maastricht UMC+ en het Nivel (alle aangesloten bij het Consortium Onderzoek Huisartsgeneeskunde).