Nieuws
Zorgcoördinatie in de acute zorg monitoren en ervan leren: nieuwe indicatoren en methode klaar voor gebruik in de praktijk
Het inzetten van zorgcoördinatie heeft als doel meer passende zorg te bieden. Het Nivel stelt een 'learning community zorgcoördinatie' voor als methode om het inzetten op zorgcoördinatie in de acute zorg te monitoren en daarvan te leren. Allereerst hebben we daartoe een set van 13 indicatoren ontwikkeld. Daarnaast hebben we de handvatten verzameld en gepresenteerd om een 'learning community' op te richten met belanghebbende partijen in de acute zorg.
Stap 1: ontwikkelen van 13 indicatoren 'zorgcoördinatie in de acute zorg'
Belanghebbende partijen in de acute zorg en onderzoekers van het Nivel hebben in drie opvolgende sessies kandidaat-indicatoren voor zorgcoördinatie benoemd. Vervolgens zijn deze beoordeeld op 5 criteria: beschikbaarheid van gegevens, registratielast, onderscheidend vermogen, verondersteld draagvlak en beïnvloedbaarheid. Uiteindelijk bleef er een set van 13 indicatoren over. Door de belanghebbende partijen in de acute zorg werd benadrukt dat de waarde van indicatoren afhankelijk is van regionale context waarin ze gebruikt worden. Dat gebeurt in een 'learning community'.
Stap 2: presenteren van handvatten voor het inrichten van een 'learning community zorgcoördinatie'
Met een literatuurstudie hebben wij de bouwstenen verzameld van een 'learning community' als methodiek voor monitoring en leren in de acute zorg. De drie bouwstenen zijn: duidelijk en concreet het doel en de focus formuleren; een heldere structuur en organisatie en heldere processen bieden; en een cultuur van wederzijds vertrouwen en flexibiliteit te creëren.
Vanaf 2025: naar de praktijk, monitoren van en leren over zorgcoördinatie
Er zal een 'learning community zorgcoördinatie' in de acute zorg worden opgezet gebaseerd op de genoemde bouwstenen. In deze learning community zal de in stap 1 van het project ontwikkelde indicatorenset worden gebruikt om zorgcoördinatie in de acute zorg te monitoren en hiervan te leren. De learning community beslaat de eigen regio, maar wordt ook georganiseerd op landelijk niveau.
Over het onderzoek
Het onderzoekproject 'Monitoren van zorgcoördinatie in de acute zorg en ervan leren' kende twee delen. In deel 1 heeft het Nivel in samenspraak met de belanghebbende partijen in de acute zorg een indicatorenset 'zorgcoördinatie in de acute zorg' ontwikkeld en deze getoetst aan relevantie in de acute zorg en haalbaarheid van gebruik. Dit is gebeurd in verschillende groepsgesprekken en een schriftelijke consultatieronde. In deel 2 hebben we aan de hand van een literatuurstudie de bouwstenen voor een 'learning community' bepaald als methodiek voor monitoring en leren in de acute zorg. De volgende stap, in 2025, is het daadwerkelijk verzamelen van gegevens en inrichten van een monitor.
Nivel werkte in dit onderzoek in opdracht van en samen met het ministerie van VWS en experts betrokken bij de oprichting van het COVID-dashboard tijdens de COVID-pandemie.