LIZ-checklist
De LIZ-checklist (PDF) bestaat uit 14 praktische aandachtspunten. Dit stelt de zorgprofessional in staat om te bepalen hoe ver de zorgorganisatie is met de toepassing van LIZ-activiteiten.
LIZ-checklist: 14 aandachtpunten
- De wijze van melden, registreren en analyseren is op verschillende niveaus binnen uw zorgorganisatie bepaald.
- De minimum dataset voor de registratie van incidenten is bepaald.
- Randvoorwaarden voor een eenvoudige en toegankelijke manier van registreren, waaronder een procesbeschrijving en een taak- en verantwoordelijkheidsverdeling, zijn bepaald.
- Medewerkers zijn getraind in de toepassing van retrospectieve oorzakenanalysemethoden.
- Medewerkers zijn vrijgesteld voor de feitelijke analyse van incidenten.
- Binnen uw organisatie is duidelijk afgesproken wie welke incidenten wanneer gaat analyseren.
- Het geven van feedback ten aanzien van in behandeling genomen meldingen aan zorgverleners is binnen uw organisatie verankerd.
- Er wordt bij het analyseproces aandacht besteed aan oorzaken die buiten uw afdeling of instelling vallen.
- De analyseresultaten worden op verschillende niveaus binnen uw zorgorganisatie gecommuniceerd.
- Er zijn prioriteiten voor inzet van verbeteracties bepaald.
- Er worden vaste criteria voor prioriteren van verbeteracties gehanteerd.
- Er zijn verbeterplannen opgesteld en uitgevoerd.
- Verbeteringen worden gemonitord met een volgsysteem.
- (Indien sprake van een Raad van Bestuur) De Raad van Bestuur is betrokken bij de evaluatie van de registratie, analyse en inzet van verbeteracties.
Wagner, C. LIZ-checklist. Uit: www.nivel.nl [Laatst gewijzigd op 05-04-2024; geraadpleegd op 06-10-2024]. URL: https://www.nivel.nl/nl/nivel-onderzoeksprogrammas/organisatie-en-kwaliteit-zorg/dossier-patientveiligheid/landelijk-programma-patientveiligheid-2008-2012/patientveiligheidsinterventie-liz/liz-checklist