Het LIZ-model bestaat uit verschillende elementen die gezamenlijk bijdragen aan het leren van incidenten in de zorg. Welke zijn dit en hoe staan ze tot elkaar in relatie?
LIZ-model
Nivel-dossier Patiëntveiligheid
LIZ-model
Het LIZ-model bevat zes elementen; vier procesonderdelen, melden - registreren - analyseren - verbeteren, een juridisch kader en een beschrijving van taken- en verantwoordelijkheidsverdeling voor activiteiten binnen een zorgorganisatie die te maken hebben met de procesonderdelen registratie, analyse en verbeteren:
- Stap 1: Meldingsbereidheid
- Stap 2: Registratie
- Stap 3: Analyse
- Stap 4: Duurzaam verbeteren
- Juridisch kader
- Ervaringen per zorgsector
- verschillen tussen type incidenten (registratie, wat);
- overzicht van betrokken personen met hun verantwoordelijkheden (registeren wie)
- een procesbeschrijving (registreren hoe)
- overzicht van retrospectieve oorzakenanalysemethoden (analyse)
- hoe te verbeteren (duurzaam verbeteren)
Elementen van het LIZ-model
Vier LIZ-procesonderdelen
Om te kunnen leren van incidenten moeten deze geregistreerd en systematisch geanalyseerd worden. De analyse levert suggesties op hoe zorgprocessen minder kwetsbaar en foutgevoelig kunnen worden ingericht. De volgende stap is het veranderen en het verbeteren van het zorgproces.
1. Melden
- We beschrijven in dit onderdeel de verschillende type incidenten in de verschillende sectoren. Niet alleen op basis van ernstige incidenten kan namelijk de kwaliteit van de geleverde zorg worden verhoogd, maar ook relatief kleine incidenten kunnen aangrijpingspunten bieden om de kwaliteit te verbeteren.
- Ook gaan we in op het belang van terugkoppeling naar de melder. Veilig melden houdt in dat de melder niet hoeft te vrezen dat gemelde incidenten tegen hem of haar kunnen worden gebruikt voor disciplinaire maatregelen en juridische procedures. Hierdoor neemt de bereidheid onder zorgverleners om incidenten te melden toe.
- Tevens is er informatie te vinden over IZEP (Instrument voor Zelfevaluatie van de Patiëntveiligheidscultuur) en COMPaZ (Cultuur Onderzoek onder Medewerkers over de Patiëntveiligheid in Ziekenhuizen), instrumenten die de huidige veiligheidscultuur op een afdeling meten. Hieraan wordt binnenkort SCOPE (Systematisch Cultuur Onderzoek Patiëntveiligheid Eerste Lijn), een vergelijkbaar instrument voor huisartsenposten en praktijken, toegevoegd.
2. Registeren
3. Analyseren
Het analyseren van alle gemelde incidenten is tijdrovend, een risicomatrix kan hulp bieden. Een risicomatrix zet de ernst van een incident af tegen de frequentie van voorkomen (VMS-zorg, 2009). Daarnaast staat op de website informatie over zes oorzakenanalysemethoden: DAM, PRISMA, S137, SIRE, SOAT, TRIPOD β.
Om systematisch te leren van incidenten is inzicht in oorzaken van incidenten essentieel. Als oorzaken zijn achterhaald kunnen werkwijzen en procedures zodanig worden aangepast dat mag worden verwacht dat deze incidenten niet meer zullen optreden. Per oorzakenanalysemethode is de volgende informatie te vinden: de te doorlopen stappen, voor- en nadelen, wanneer de methode kan worden ingezet, wat de methode oplevert, literatuur en informatie voor deelname aan trainingen. De resultaten van de oorzakenanalyse vormen de basis voor gerichte verbetering. Soms is het uit praktisch oogpunt niet haalbaar om de problemen allemaal tegelijkertijd aan te pakken. In die gevallen kan ook hier een risicomatrix uitkomst bieden.
4. Verbeteren
Juridisch kader
In het Juridisch kader (LIZ-model) komen de voorwaarden voor een goed functionerend meldsysteem aan bod. De belangrijkste zijn: het creëren van een cultuur waarin het melden en leren van incidenten centraal staan, goede organisatorische en financiële ondersteuning, het invoeren van een werkbare meldingsprocedure en het maken van duidelijke afspraken over de veiligheid van de melder. De bereidheid om incidenten te melden neemt namelijk toe als de melder niet hoeft te vrezen dat gemelde incidenten tegen hem of haar kunnen worden gebruikt bijvoorbeeld in de vorm van disciplinaire maatregelen en juridische procedures. Voor de juridische vraagstukken is een jurist geraadpleegd en is gebruikgemaakt van het KNMG rapport ‘Melden van Incidenten in de Gezondheidszorg’ (Legemaate e.a., 2006).