Sinds 2016 stelt het Nivel elk jaar diverse kerncijfers op over hoe burgers aankijken tegen de zorgverlening en gezondheid. Ze worden ook opgenomen op de website Staat van Volksgezondheid en Zorg.
Resultaat: kerncijfers gezondheid en zorg vanuit het perspectief van de burger
Uit onderzoek met het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg
Op de website Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ) staan heel veel kerncijfers ten aanzien van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning, die het ministerie van VWS van verschillende partijen ontvangt en gebruikt ter ondersteuning van zijn beleid.
hoe tevreden zijn burgers in Nedrland Gezondheid en zorg vanuit het perspectief van de burger over zorg: vier thema's
We vragen burgers die deelnemen aan het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg hoe tevreden zij zijn over:
- de bejegening door de huisarts
- het traject van gezamenlijke besluitvorming over een behandeling, samen met de huisarts of medisch specialist
- de toegankelijkheid van de zorg, in termen van kosten en wachttijden
- hun vermogen tot het vervullen van sociale rollen en activiteiten
1. Hoe ervaren patiënten de bejegening door de huisarts?
Goede bejegening door de huisarts maakt deel uit van patiëntgerichte zorg en is daarmee een indicator voor de kwaliteit van zorg. Kwaliteit is, naast betaalbaarheid en toegankelijkheid, een belangrijke pijler van de zorg.
Onderwerpen vragenlijstonderzoek
- de tijd die de huisarts neemt
- de mate waarin de huisarts zaken begrijpelijk uitlegt
- de mate waarin de huisarts de patiënt betrekt bij beslissingen over de behandeling
- de gelegenheid die de huisarts biedt om vragen te stellen
- de mate waarin de huisarts de patiënt beleefd en respectvol behandelt
Resultaten Nivel-peiling 2022
Op alle gemeten aspecten omtrent de bejegening door de huisarts is de meerderheid van de burgers altijd positief (roze in de grafiek). Meer weten? Open de publicatie.
- Alle Nivel-publicaties (vanaf 2016) met kerncijfers over bejegening door de huisarts
-
- Kerncijfers 2022: Infographic. Ondanks algehele tevredenheid over de bejegening door de huisarts, geven sinds 2020 steeds minder patiënten aan dat de huisarts altijd voldoende tijd voor hen neemt
- Kerncijfers 2021: Infographic. Patiënten in 2021 nog steeds positief over bejegening door de huisarts: cijfers 2016 - 2021
- Kerncijfers 2020: Infographic. Patiënten ook in 2020 positief over bejegening door de huisarts: huisarts betrekt hen steeds vaker bij beslissingen. Bejegening huisarts 2016-2020
- Kerncijfers 2019: Feitenblad. Patiënten positief over de bejegening door de huisarts: dit is niet veranderd in de periode 2016-2019
- Kerncijfers 2018: Feitenblad. Patiënten wederom positief over de bejegening door hun huisarts
- Kerncijfers 2017: Patiënten zijn nog steeds positief over de bejegening door hun huisarts in Nederland
- Kerncijfers 2016: Feitenblad. We zijn positief over de bejegening door onze huisarts in Nederland
2. Hoe ervaren patiënten de gezamenlijke besluitvorming over hun behandeling met hun huisarts of medisch specialist?
Gezamenlijke besluitvorming draagt bij aan tevredenheid en een betere arts-patiënt-relatie en daarmee de kwaliteit van zorg.
Onderwerpen vragenlijstonderzoek
- de mate waarin de arts de voor- en nadelen van de behandelingsmogelijkheden uitlegt
- de mate waarin de arts vraagt welke behandelingsmogelijkheid de voorkeur van de patiënt heeft
- de mate waarin de arts en de patiënt samen een behandelingsoptie kiezen
Resultaten Nivel-peiling 2022
Tussen 2016 en 2022 blijven patiënten even positief over het samen met de huisarts of medisch specialist beslissen over hun behandeling: ze geven dit elk jaar een score van ongeveer 70 op 100. Meer weten? Open de publicatie.
- Alle Nivel-publicaties (vanaf 2016) met kerncijfers over samen beslissen met de huisarts of medisch specialist
-
- Kerncijfers 2022: Infographic. Geen verandering in de mate waarin patiënten ervaren dat zij samen met hun arts beslissen over een behandeling in de periode 2016-2022
- Kerncijfers 2021: Infographic. In de periode 2016-2021 geen verandering in de mate waarin patiënten samen met hun arts beslissen over een behandeling
- Kerncijfers 2020: Infographic. Mate waarin arts en patiënt samen beslissen over een behandeling nauwelijks veranderd tussen 2016-2020. Gezamenlijke besluitvorming 2016-2020
- Kerncijfers 2019: Feitenblad. Samen met de arts beslissen over een behandeling: geen veranderingen in de mate waarin dit gebeurt in de periode 2016-2019
- Kerncijfers 2018: Feitenblad. Samen met de arts beslissen over een behandeling
- Kerncijfers 2017: Gezamenlijke besluitvorming in de zorg: samen met de arts beslissen over een behandeling
- Kerncijfers 2016: Feitenblad. Hoe kijken patiënten in Nederland aan tegen het samen beslissen met hun arts over een behandeling?
3. Hoe ervaren patiënten de toegang tot zorg?
Toegankelijkheid is, naast betaalbaarheid en kwaliteit, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg: mensen die zorg nodig hebben dienen op tijd toegang te hebben tot die zorg.
Onderwerpen vragenlijstonderzoek
- de mate waarin patiënten afzien van zorg vanwege de kosten
- de mate waarin patiënten moeten wachten op een afspraak bij de medisch specialist na een doorverwijzing van de huisarts
Resultaten Nivel-peiling 2022
Net als vorig jaar heeft 8% van de burgers in 2022 vanwege de kosten afgezien van ten minste één van de volgende drie vormen van zorg: een doktersbezoek; een medisch onderzoek of medische behandeling; medicatie. Sinds 2018 is dit percentage stabiel. Meer weten? Open de publicatie.
- Alle Nivel-publicaties (vanaf 2016) met kerncijfers over toegang tot zorg
-
- Kerncijfers 2022: Infographic. 6% van de burgers in Nederland geeft in 2022 aan af gezien te hebben van een doktersbezoek vanwege kosten
- Kerncijfers 2021: Infographic. De afname van het percentage mensen dat aangeeft af te zien van zorg vanwege kosten stagneert: cijfers 2016-2021
- Kerncijfers 2020: Infographic. Afname in aantal mensen dat afziet van zorg vanwege de kosten tussen 2016-2020. Toegang tot zorg 2016-2020
- Kerncijfers 2019: Feitenblad. Negen procent van de mensen ziet af van zorg vanwege de kosten: er is sprake van een daling in de periode 2016-2019
- Kerncijfers 2018: Feitenblad. Afzien van zorg vanwege de kosten en wachttijden voor het bezoek aan een medisch specialist
- Kerncijfers 2017: Hoe ervaren patiënten toegang tot de zorg? Afzien van zorg vanwege de kosten en wachttijden voor het bezoek aan een medisch specialist
- Kerncijfers 2016: Feitenblad. Toegang tot zorg volgens patiënten: wachttijd en afzien van zorg door kosten
4. Hoe tevreden zijn burgers met het vervullen van sociale rollen en activiteiten?
Tevredenheid over sociale rollen en activiteiten die men vervult in het leven is belangrijk voor het welzijn en de kwaliteit van het leven van mensen, en daarmee de volksgezondheid. Het is een aspect van ervaren gezondheid en functioneren, wat je alleen kunt meten door dit aan de burger zelf te vragen.
Resultaten Nivel-peiling 2022
Burgers zijn over het algemeen tevreden over het vermogen dat zij hebben om een sociale rol of activiteit te vervullen (rood en groen in de grafiek). Het meest tevreden zijn ze over hun vermogen om dingen voor hun familie/gezin te doen (rij 1 in de grafiek) en het minst tevreden zijn ze over hun vermogen om te voldoen aan de behoeften van vrienden. Meer weten? Open de publicatie.
- Nivel-publicaties met kerncijfers over sociale rollen en activiteiten van burgers
-
- Kerncijfers 2022: Infographic. Meeste burgers tevreden met het vervullen van sociale rollen en activiteiten: cijfers 2016-2022
- Kerncijfers 2021: Infographic. Vergelijkbaar met 2016-2020 zijn consumenten in 2021 tevreden met het vervullen van sociale rollen en activiteiten
- Kerncijfers 2020: Infographic. Burgers ook in 2020 tevreden over hun vermogen om sociale rollen en activiteiten te vervullen. Sociale rollen en activiteiten 2016-2020
- Kerncijfers 2019: Feitenblad. Meeste consumenten tevreden met het vervullen van sociale rollen en activiteiten: dit is niet veranderd in de periode 2016-2019
- Kerncijfers 2018: Feitenblad. Meeste consumenten tevreden met het vervullen van sociale rollen en activiteiten
- Kerncijfers 2017: Meerderheid van de consumenten tevreden met het vervullen van sociale rollen en activiteiten
- Kerncijfers 2016: Feitenblad. Merendeel consumenten tevreden over het vervullen van sociale rollen en activiteiten
Partners: Consortium Staat van VenZ
Een consortium van kennisinstituten, die cijfers leveren op het terrein van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning, werkt binnen de Staat VenZ samen om tot overeenstemming te komen over definities en bronnen voor de kerncijfers. Het consortium wordt gesubsidieerd door het ministerie van VWS en bestaat uit:
- Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
- Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel)
- Nederlands Jeugdinstituut (NJi)
- Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
- Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
- Trimbos-instituut
- Zorginstituut Nederland (ZN)