

Sinds 2016 stelt het Nivel elk jaar diverse kerncijfers op over zorg en gezondheid vanuit het perspectief van de burger. De cijfers baseren we op peilingen binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg en brengen we uit als publicatie. U vindt ze op deze pagina bij elkaar.
De jaarlijkse Nivel-kerncijfers 'gezondheid en zorg vanuit het perspectief van de burger' worden ook opgenomen op de website Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ). Hier staan de vele kerncijfers ten aanzien van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning die het ministerie van VWS van verschillende partijen ontvangt en gebruikt ter ondersteuning van zijn beleid.
We bevragen de burgers die deelnemen aan het Consumentenpanel Gezondheidszorg over:
Goede bejegening door de huisarts maakt deel uit van patiëntgerichte zorg en is daarmee een indicator voor de kwaliteit van zorg. Kwaliteit is, naast betaalbaarheid en toegankelijkheid, een belangrijke pijler van de zorg.
Op alle gemeten aspecten omtrent de bejegening door de huisarts is de meerderheid van de burgers altijd positief (roze in de grafiek). Meer weten? Open de publicatie.
Gezamenlijke besluitvorming draagt bij aan tevredenheid en een betere arts-patiënt-relatie en daarmee de kwaliteit van zorg.
Tussen 2016 en 2022 blijven patiënten even positief over het samen met de huisarts of medisch specialist beslissen over hun behandeling: ze geven dit elk jaar een score van ongeveer 70 op 100. Meer weten? Open de publicatie.
Toegankelijkheid is, naast betaalbaarheid en kwaliteit, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg: mensen die zorg nodig hebben dienen op tijd toegang te hebben tot die zorg.
Net als vorig jaar heeft 8% van de burgers in 2022 vanwege de kosten afgezien van ten minste één van de volgende drie vormen van zorg: een doktersbezoek; een medisch onderzoek of medische behandeling; medicatie. Sinds 2018 is dit percentage stabiel. Meer weten? Open de publicatie.
Tevredenheid over sociale rollen en activiteiten die men vervult in het leven is belangrijk voor het welzijn en de kwaliteit van het leven van mensen, en daarmee de volksgezondheid. Het is een aspect van ervaren gezondheid en functioneren, wat je alleen kunt meten door dit aan de burger zelf te vragen.
Burgers zijn over het algemeen tevreden over het vermogen dat zij hebben om een sociale rol of activiteit te vervullen (rood en groen in de grafiek). Het meest tevreden zijn ze over hun vermogen om dingen voor hun familie/gezin te doen (rij 1 in de grafiek) en het minst tevreden zijn ze over hun vermogen om te voldoen aan de behoeften van vrienden. Meer weten? Open de publicatie.
Een consortium van kennisinstituten, die cijfers leveren op het terrein van volksgezondheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning, werkt binnen de Staat VenZ samen om tot overeenstemming te komen over definities en bronnen voor de kerncijfers. Het consortium wordt gesubsidieerd door het ministerie van VWS en bestaat uit: